Słodkie zdrowe, czyli jak umilić naszą dietę

Nie wmawiajmy sobie, że jesteśmy na diecie i nie możemy pozwolić sobie na chwilę słabości w postaci zjedzenia słodkiej, ale zdrowej przekąski. 

Czasem nasz mózg potrzebuje trochę węglowodanów do pracy, a nasza psychika bodźca do działania. Nie dostarczenie ich i wyrzuty sumienia mogą przynieść efekt odwrotny np.:  w postaci „wilczego napadu głodu” lub obniżenia własnego „ja”, nerwowości.

A teraz trochę teorii. Pamiętajmy, że węglowodany (w tym glukoza) są ważnym źródłem energii dla większości tkanek, a ich niedobór w organizmie powoduje szybkie męczenie się , osłabienie, rozdrażnienie, a nawet problemy z koncentracją. Węglowodany odpowiadają  za pracę mózgu, dostarczają hormonu  „szczęścia”, są paliwem dla mięśni i wspomagają odchudzanie. To podstawowe źródło energii. Po strawieniu i wchłonięciu dają energię. 1 g węglowodanów =  4 kcal. Regulują metabolizm tłuszczów. Tłuszcze nie zostają spalone w  przypadku zjedzonej za małej ilości węglowodanów na dobę. Dochodzi wtedy do zakwaszenia organizmu i tycia.

Węglowodany dzielimy na „dobre” i „złe”. Dobre węglowodany to te produkty o niskim indeksie glikemicznym ( poniżej 60). Są w tej grupie: surowe warzywa, owoce cytrusowe, orzechy i migdały, nasiona słonecznika, pieczywo razowe i pełnoziarniste, nabiał, makaron gotowany al dente, brązowy i dziki ryż, kasze, rośliny strączkowe. Jedzenie „dobrych” węglowodanów daje nam same korzyści. Są bogate w błonnik oraz powoli podnoszą  poziom glukozy we krwi. Organizm ma czas ją spożytkować, a jej nadmiary nie odłożą się w postaci tkanki tłuszczowej. Złe węglowodany  to te o indeksie powyżej 60. Zaliczamy do nich arbuza, melona, dojrzałe banany, owoce smażone w cukrze, suszone daktyle, ziemniaki, frytki i chipsy, pszenne pieczywo, buraki, płatki kukurydziane, miód, biały cukier, biały ryż, winogrona, słodycze, białe pieczywo, chrupki kukurydziane, słodzone napoje i soki owocowe, ser żółty. Powodują one szybki wzrost i spadek glukozy we krwi, czyli na krótko zaspokajają uczucie głodu. Są jednak naszym kołem ratunkowym podczas nagłego zmęczenia i wykonywania intensywnego wysiłku fizycznego. Należy więc staranie układać swój jadłospis nie zapominając o ruchu.

Ciąg dalszy nastąpi…

Publikacja jest reklamą firmy ODIS – Terapia Ruchem i Edukacyjna.

M.P.

 

Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Email this to someonePrint this page